دستورات پس از عمل کاشت مو که باید رعایت شوند
نوشته شده توسط : navidalmasiiii

دوران بعد از عمل ، باید ها و نبایدها:

دستورات پس از عمل کاشت مو که باید رعایت شوند، در زیر لیست شده اند:

v      روز انجام عمل:

1)      در طول شب پانسمان را باز نکنید.

2)      در صورت وجود درد، قرص استامینوفن کدئین را استفاده کنید.

3)      قرص پردنیزولون را جهت کاهش ورم، طبق دستور تا 3 روز مصرف نمایید.

4)      فعالیت های معمول را انجام دهید ولی از فعالیت های سنگین و ورزش شدید تا زمان کشیدن بخیه ها اجتناب کنید.

5)      هنگام خوابیدن 2 یا چند بالش زیر سرتان بگذارید تا سرتان بالاتر قرار گیرد.

 

 

v      روزهای 1 تا 3 پس از عمل:

1)      یک روز پس از عمل پانسمان خود را بردارید.

2)      از روز بعد از عمل بطور روزانه دوش بگیرید و اجازه دهید آب به راحتی روی گرافت های کاشته شده و بین آنها عبور کند.

3)      موها را شانه کنید ولی اجازه ندهید که دندانه های شانه دلمه کنار موها را از جای خود بکند.

4)      دلمه های درو گرافت ها را نکنید یا خراش ندهید، حتی در صورت وجود خارش شدید. اگر خارش وجود داشت از داروهای ضد خارش استفاده کنید.

5)      پماد جنتامایسین چشمی را روزی 1 یا 2 بار روی عمل برداشت نوار (محل بخیه) بمالید.

v      روزهای 4 تا 7 بعد از عمل:

1)      ورزش سبک را انجام دهید.

2)      دستورات مربوط به دوش گرفتن، شانه کردن و پماد زدن محل بخیه را همانند آنچه در بالا گفته شد را ادامه دهید.

 

v      روزهای 7  تا 10 روز بعد از عمل:

  1. 1.      بخیه ها را با مراجعه به پزشک بکشید.
  2. 2.      می توانید فعالیت های ورزشی معمول خود را انجام دهید.
  3. 3.      دلمه ها به تدریج در طی این روزها از بین خواهد رفت.

 

 

در هفته اول موقع خواب با قرار دادن چند بالش در زیر سر، سر بالاتر قرار گیرد تا از تورم در پیشانی جلوگیری شود.

شستشوی منظم موها بعد از جراحی بسیار مهم است. بیماران تصور می کنند این کار باعث بیرون آمدن گرافت ها خواهد شد اما اگر شستشو به روش صحیح انجام شود احتمال جابجایی گرافت ها اندک است. شستشو با شامپو کمک می کند لکه های خون و چربی و دلمه های تشکیل شده بر روی منافذ کاشت به ملایمت پاک شود. معمولاً دلمه ها ظرف چند روز تا یک هفته شسته می شود در غیر این صورت بیمار به اندازه کافی سر خود را نشسته است. رعایت بهداشت از بروز عفونت پیشگیری و همچنین شستشو به ریزش طبیعی موهای کاشته شده کمک می کند.

گرافت های کاشته شده در سه- چهار روز اول بیش از هر زمان دیگر آسیب پذیر هستند و در همان مقطع زمانی بیشترین احساس خارش وجود دارد. مالش دادن و به ویژه خاراندن پوست سر با ناخن های دست می تواند به راحتی گرافت ها را از جا درآورد و بنابراین باید از انجام آن اجتناب شود. درصورت وجود خارش باید از داروی ضد خارش استفاده نمایید.

چه انتظاری بایدداشته باشیم؟

اکثریت موهای کاشته شده ظرف 3 تا 8 هفته اول پس از عمل (غالبا از هفته سوم، چهارم) در اثر پدیده ای به نام آناژن افلوویوم anagen effluvium خواهد ریخت. موهای ریخته شده طی حدودا 3 تا 6 ماه پس از عمل مجددا خواهد رویید. موهای تازه درآمده در ابتدا نازک بوده سپس رفته رفته ضخامت و طول آنها افزایش می یابد. در پایان سال اول موهای جدید مثل موهای اصلی بیمار ضخیم و بلند می شود.

گاهی اوقات در اولین ماه بعد از عمل بیمار مشاهده می کند که موهای کوچکی به همراه ریشه می ریزد. حتی ممکن است موهای چسبیده به دلمه های کوچک طی یکی دو هفته اول بریزد. این پدیده کاملاً طبیعی است و باید تاکید شود پیاز مو که سازنده موی جدید است هنوز درون پوست باقی مانده است.

گاهی اوقات خصوصیات موهای تازه روییده تا حدودی با موهای اصلی فرق می کند مثلا ممکن است مجعدتر یا حتی کمی زبرتر به نظر برسند. غالبا درخشندگی طبیعی آنها نیز کمتر است. وقتی این موها در زیر میکروسکوپ بررسی می شود تغییراتی در کوتیکول یا لایه خارجی ساقه مو دیده می شود. این پدیده نیز موقت است و همزمان با چرخه رشد طبیعی موها ظرف 12 تا 18 ماه برطرف خواهد شد.

معمولاً محل برداشت نوار پوستی از پشت سر مختصری متورم و دردناک خواهد بود. بخاطر داشته باشید این ناحیه بخیه شده است و هر نوع بخیه با مختصری واکنش التهابی، تورم و احساس درد همراه است. معمولاً احساس درد و یا کرختی پشت سر به سرعت ظرف 3 تا 4 روز اول کمتر می شود. غالبا احساس درد ظرف یک هفته برطرف می شود ولی احساس کرختی چند ماه ادامه می یابد. با رشد مجدد رشته های عصبی احساس کرختی نیز کاهش یافته و کاملا برطرف خواهد شد.

مطلب دیگری که اطلاع بیماران از آن اندک است پدیده ریزش موی ناشی از شوک عمل یا تلوژن افلوویوم است. در این پدیده موهای اصلی که در مجاورت منافذ کاشت در ناحیه گیرنده قرار دارند حدود 2 تا 3 ماه پس از کاشت مو وارد مرحله استراحت شده و بطور موقت یا دائم خواهند ریخت. موهای کرکی که بطور طبیعی دیر یا زود خواهند ریخت، نسبت به موهای ضخیم و سالم بیشتر در معرض شوک عمل هستند. اگر موهای ضخیم بریزد معمولا مجددا رشد خواهند کرد ولی بعید است موهای کرکی رویش دوباره داشته باشند. اگر موهای کرکی به سبب شوک ناشی از عمل بریزد سر بیمار تا چند ماه کم پشت تر به نظر خواهد رسید پس از آن موهای ضخیم جدید رشد و پوشش کافی ایجاد خواهد کرد. در بسیاری از بیماران ظرف چند ماه پس از عمل با رشد موهای کاشته شده تراکم موی نسبتا مناسبی ایجاد خواهد شد. البته نتیجه نهایی عمل پس از یک سال مشخص خواهد شد.

 





:: برچسب‌ها: مرکز زيبايي الماس , الماس سنتر , ليپوماتيک , جراحي لاغري , جراحي بيني , تزريق چربي , تزريق ژل , تزريق بوتاکس ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: